Viinikan liittymän yleissuunnitelma

keskiviikko, 8. elokuuta 2012

Yhdyskuntalautakunta hyväksyi kesäkuun lopussa Viinikan liittymän yleissuunnitelman liittymän kehittämistyön pohjaksi. Liittymä on tällä hetkellä mielestäni Tampereen pahin yksittäinen hidaste. Liittymän kautta kulkevat pyöräilyreitit mm. Koivistonkylään ja Hervantaan. Liikennevalot on suunniteltu vain ja ainoastaan autoja ajatellen. Pahimmillaan liittymässä saa fillarilla odottaa viisissä (!) valoissa. On siis hyvä, että liittymää kehitetään.

Perusongelmana on kuitenkin se, että liittymän kehittämisen pohjana on pelkästään huoli autoilun määrän kasvusta, ei niinkään pyöräilyn hankaluus. Tämä näkyy myös suunnitelmissa. Niissä ei ole huomioitu esimerkiksi sitä, että Viinikankadulle aiotaan rakentaa yksisuuntaiset pyöräkaistat. Näiltä kaistoilta pitää olla sujuvat yhteydet eri suuntiin liittymän kautta. Kaistojen tulisikin jatkua liittymässä Viinikankujan liittymän kautta. Suunnittelemalla liittymän pyöräily yksisuuntaisten kaistojen avulla saadaan liittymästä huomattavasti turvallisempi ja nopeampi. Kävelijöille pitää varata oma rakenteellisesti erotettu alueensa pyörätien laidasta. Nykyisessä suunnitelmassa tällaisia ei näytä tulevan.

Suunnitelmien toimivuustarkastelut on tehty pelkästään autoliikenteen näkökulmasta. Destian suunnittelijat eivät ole nähtävästi tottuneet miettimään pyöräilyn toimivuutta. Toivottavasti asiaan tulee muutos katusuunnitelmien kohdalla. Esimerkiksi nykyisissä suunnitelmissa pyöräily Järvensivun suunnalta (josta tulee suosittu väylä) Ratapihankadulle ja Yliopistolle vaikuttaa epäselvältä kun Iidesaukion ja valottoman suojatien muodostama oikotie poistuu. Sinällään suojatien poistaminen on ihan aiheellista, paikka on kovin vaarallinen.

Hyvää yleissuunnitelmassa on alikulkutunnelien lisääminen liittymän alueelle. Niitä tarvitaan ja niillä voidaan nopeuttaa pyöräilyä merkittävästi. Ratkaisuja hiomalla Nekala saadaan viisi minuuttia lähemmäs keskustaa.

Yleissuunnitelmassa pyörätiet on piirretty myös kovin mutkalle. Esimerkiksi reitti pohjoisesta liittymän länsipuolelta kohti Viinikankatua on aika erikoinen. Toivottavasti se suoristuu katusuunnitelmiin.

Matti Koistinen

Pyöräilen arkisin, lomalla ja urheiluksi. Pyöräilypolitikoin harrastukseksi. Tampereen polkupyöräilijöiden hallituksen puheenjohtaja.

Lisää tältä kirjoittajalta

5 thoughts on “Viinikan liittymän yleissuunnitelma

1. No nyt ne on ne pyöräkaistat hutaistu tuohon. Hiukan tulivat yllätyksenä viime yön aikana, alueen suunnitelmia seuraavanakaan en ollut huomannut mitään tällaista suunnitelmaa. Pieni glitch tuolla vielä näkyy olevan: Viinikan liittymän ja Kaartotien välisellä katuosuudella on ajoneuvolla ajo kielletty kohti liittymää, tonteille ajo sallittu. Varsin paljon on tässä näihin muutamaan taloon tämän päivän aikana näkynyt olevan pyöräilyliikennettä…
    Ja sakkorysähän tästä myös saatiin, koska pyöräkaista laitettiin yllättäen ja mitään etukäteen varoittamatta siihen reunaan Viinikankatua, jota alueen asukkaat käyttävät pysäköintiin… Taitaa tulla ruuhkaa Teboilin pihalle.

2. Ahah, ne on jo rakennettu! Yllättävää vauhdikkuuttaa, näin ”alustavan hahmotelman” kesäkuussa. Pitääpä käydä katsomassa miten homma toimii.

3. Hei, voiskos joku siellä päin asuva ottaa pari kuvaa noista uusista kaistoista ja laittaa blogiin yms. Vai pitääkö lähteä lännestä Nekalaan niitä ihailemaan 😀

Hienoa että Tampereella on oma kaupunkifillariblogi! En ollut hokannut tämän olemassaoloa.

Niistä katusuunnitelmista, sitten vaan muistutuksia niihin jos ovat päin prinkkalaa. Vaikka, vähän ilkeän kumileimasinmainen tuo YLA tuntuu olevan suunnitelmien suhteen, tuskin yksikään pyörätiesuunnitelma on palannut (Yliopistonkadun lisäksi) suunnittelupyötään jos esim. vaaditaan eroteltua väylää yhdistetyn sijaan. Perusteluna on usein se ettei ole tehty vielä kertaakaan tuommoista sovellusta tehty tai että alueen muut väylät on yhdistettyjä niin tämänkin pitää olla jatkuvuuden nimissä ja pitää olla käyttäjäkokemuksia ja suoritettuna jokin väyläkokeilu ennen laajempaa soveltamista jne (voi byrokratia). Eikö käyttäjäkokemuksia voida ottaa sitten ulkomailta missä on sovellettu hyvinkin erilaisia väyläratkaisuja toimivasti.

Kieltämättä tuossa Viinikan liittymässäkin hiertää se, että pyöräily saa alikulut vasta kun kyse on autoilun edistämisestä (kevyt liikenne pois autojen tieltä for good), ja näiden autoliikenteen liikennevirran tasoittamisen vaikutukset ovat tunnetun pitkäikäisiä.

4. Näinhän se ikävä kyllä taitaa olla. Laitoin kyllä linkin postaukseeni menemään suunnittelijoille ja virkamiehille. Toivottavasti katusuunnitelmassa pyöräilykin huomioidaan järkevästi.
    Ja tämä Tampereen kaupunkifillari vasta starttasi, että eipä ihme jos et aiemmin ole huomannut! 🙂 Mukaan otetaan myös lisää kirjoittajia, joten jos kiinnostaa, niin eikun yhteys allekirjoittaneeseen mattikoistinen (ät) yahoo.com.

5. Otin tänä aamuna kuvia Viinikankadulta. Kuvareportaasi on tulossa lähiaikoina.