Vuoden pyöräilykunta: Tampere

maanantai, 11. maaliskuuta 2013

Jos joltakin meni ohi, niin Tampere valittiin Suomi pyöräilee -yhteistyövaliokunnan toimesta vuoden pyöräilykunnaksi. Moni on pitänyt nettikeskusteluissa valintaan täysin käsittämättömänä.
Kieltämättä Tampere on edelleen keskinkertainen, jopa huono pyöräilykaupunki kun verrataan muihin länsieurooppalaisiin asutuskeskittymiin. Mutta toisaalta Tampereella on viimeisten vuosien aikana kehitetty pyöräilyä vauhdilla. Ajatusmallit ovat muuttuneet ja on lähdetty kokeilemaan uusiakin ratkaisuja, kuten pyöräkaistoja Viinikadulla. Toteutus ei ehkä mennyt nappiin, mutta toivottavasti niistä on saatu hyvää oppia.
Viime vuosina on tehty myös oikeasti hyviä toteutuksia: Rongankadun tunnelin merkitystä en itse ymmärtänyt vasta kuin sen valmistumisen myötä. Reitti on äärimmäisen tärkeä ja toteutus on suhteellisen onnistunut. Pientä hiomista siinä toki vielä on ja Tammelan pää tulee menemään joka tapauksessa uusiksi Ratapihankadun rakentamisen myötä. Myös kaksi uutta siltaa Tammerkosken yli ovat tulleet tarpeeseen.
Esitys uudeksi rakennusjärjestykseksi on erittäin hyvä ja vaikuttaa toteutuessaan todella merkittävästi pyöräpysäköinnin oloihin.
Toivottavasti nyt kun on näitä isoja projekteja saatu valmiiksi, voidaan keskittyä arkisempaan aherrukseen: yhdistetyistä kevyen liikenteen väylistä eroon pääsemiseen, väylien sujuvuuden takaamiseen ja talvikunnossapitoon.

Onnittelut kaupungille ja kaikille pyöräilyn parissa toimiville! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

Matti Koistinen

Pyöräilen arkisin, lomalla ja urheiluksi. Pyöräilypolitikoin harrastukseksi. Tampereen polkupyöräilijöiden hallituksen puheenjohtaja.

Lisää tältä kirjoittajalta